Dagboksinlagg 1


Hon stiger upp i gryningen nar det fortfarande ar alldeles becksvart ute. Hon tander lampan och klar pa sig sa snabbt hon bara kan, det blir manga lager for att skydda sig mot kolden och fukten som tranger in genom alla springor. Alla pepparkakor och de trekantiga knackebroden som hon smakat for forsta gangen i sitt liv, har mist sin knaprighet och forvandlats till mjuka, sega brodstycken. Hon gar ut i koket, tander gasspisen for att varma lite vatten i en platkastrull, med det vattnet tvattar hon sen sitt langa vackra och tjocka har och binder det i en lang flata.


Fran den forsta veckan i San Lucas
Under vara dagar har har vi fatt bestiga berg och det ar ju sa vackert!
Pa bergssluttningarna strovar korna fritt omkring och vi fick lara oss att mjolka, men det lar nog ta ett tag innan vi kan det perfekt... hehe. 
Vi besokte aven El fuente de Virgen, en mytomspunnen kalla dit manga gar for att hela sig mot krampor. Vattnet var glasklart och man kunde se botten som ioforsig inte var sa djup - men det ryktades om att om man steg ner, skulle bottnen vika sig och man skulle sjunka ner...


Andra dagen var jag och skordade majs med familjen, aaaah, jag hade aldrig trott att det kunde vara sa hart! Vi skordade majsen med machete och fyllde snart en stor rissack. Da och da tog vi en paus for att gnaga pa en och annan ung stjalk, ooh, vet inte om jag smakat nat sa godare en svettig dag! (tyvarr finns det inga maskiner som extraherar saften) Det var alldeles perfekt, att njuta av stunden dar i den stekande starka solen.. men sa kom regnet, och nar vi skulle ta oss nerat, tillbaka till hemmet, var vi tvungna att ta en mycket lerig vag och p.g.a. de radande omstandigheterna blev jag lite stressad och halkade. Plums (!), och dar satt jag i gyttjan. Hehe. Jag har aldrig varit sa smutsig i hela mitt liv. Men det var nog bland det mest uppfriskande en kunnat gora.
Efter den lilla parsen att slapa pa all denna majs- jag har hittat min ecuadorianska Pippi Langstrump forresten! (och jag har turen pa min sida, for hon bor i samma hus som jag) - sa slaktades tva marsvin till dagens ara ute i tradgarden. Det smakade som jag minns att kyckling smakar. Och med det, brot jag mina dryga 5 ar av vegetarianism. (OBS for kanslig sista-bild!)


Besos fran San Lucas
Law

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0