Valkommen till mitt sagoland


- GRACIAS, GRAAAACIAS! Nagon tjuter langt bakifran bussen och det drojde en bra stund innan jag forstod att det var var handledare som skrek "tack" sa hogt han bara kunde for att fa stopp pa bussen. Vi hade akt i narmare 10 timmar pa Via Panamerica fran Quito och i lordagsgryningen kom vi fram till den lilla byn San Lucas. Det var ratt for att det regnade, men vi blev snabbt ledda till ett rum pa en forskola, som har bade ljus och datorer, och dar vilade vi ut ordentligt.
Lika kallt ute som inne
Under vara tva forsta dagar har har vi fatt sova pa forskolan, atit rejala mal mat, bade till frukost och middag. Det har varit mycket choclo (stora vita majs) med ost, ris och vitt brod som ordforandes familj bakar alldeles sjalva. De ar en stor familj pa sju barn, vilket inte ar ovanligt. En kvinna som jag motte pa bussen berattade om sina 10 syskon, och att tre av dem har emigrerat till Spanien for att jobba. Manga manga manga familjer splittras i jakten pa pengar, ju fler jag stoter pa, desto fler storys far jag hora om den elandiga migrationen. Rent statistiskt sett uppgar dessa pengar som skickas tillbaka till familjerna i Ecuador ungefar lika mycket som oljan drar in.

Under var forsta helg har besokte vi de narmaste staderna Loja och Saraguro. Den ena (Loja) ar supermodern och kulturrik, den andra ar en ursprungsfolksstad och annu mer intressant med alla deras lokala marknader och kyrkoprocessioner...
annu mer mat

Bilen lastades full med manga sackar ris, majs, linser, bananer  och pasta...

Vet inte varfor, men nar jag blickar ut pa detta vackra landskap som omges sa vackert av skyddande berg vars toppar forsvinner i tjocka molntacken, man ser en flod som rinner nere i dalen, hor djur som later, tutor och pa de leriga vagarna vandrar folk i sina traditionella klader - dvs, morka trekvartsbyxor, en svart poncho samt hatt for mannen, och mork kjol med broderade verk samt paljetter plus en vacker broder blus och smycken for kvinnorna - da kan jag inte lata bli att forundras. (o nu har ocksa jag fatt lara mig att skriva langa meningar) Det kanns som om jag kommit till en sagovarld - forst forknippade jag allt med Sagan om ringen - jag var i The Shire med de grona kullarna och den saftiga majsen... men nu nar jag varit har ett tag borjar jag forsta och lara mig mer om individerna och familjerna som bor har, och i vilken verklighet de lever i, denna verklighet som pa manga satt ter sig mycket hardare an livet i det rika vast... yupp, jag tror att vi har mycket vackert att lara harifran.Micke och var handledare Luis

Law
- det kommer snart fler dagboksinlagg om vara aventyr har i San Lucas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0