El Censo - The Big Countdown

Snart kommer det att vara folkräkning här i Ecuador, eller den pågår egentligen redan. Det är staten med pipi Correa i ledningen som organiserar. Syftet? Bl.a. att få veta hur stora dela av befolkningen som tillhör landets olika folkgrupper och nationaliteter.
Några exempel på de 14 olika nationaliteter som finns här är:
Kichwaindian, Montubio(kustcentrerad kultur), Afroecuatorian(ättling till de brutalt importerade slavarna), eller mestis(ungefär blandning).
Hehe hata mig inte för detta, men jag är inte helsäker på vilka de olika nationaliteterna är så jag kan ha misstagit mig på någon definition.



I alla fall,
här i området informerar Ecuarunari, en organisation som kämpar för de bergliga ursprungsfolkens rättigheter i Ecuador, om vikten att vara stolt över sitt ursprung och sin kultur, hur viktigt det är att fylla i sin nationalitet och folktillhörighet rätt när de snobbiga tjänstemännen kommer springandes med sina viktiga formulär.
Detta tycker jag är kanon, för annars är det risk för att den gamla historien från de andra folkräkningarna upprepar sig - På grund av skam identifierar sig folk som mestiser. Detta beror i sin tur på all den diskriminering och rasism som en får genomleva här i landet som "indian", för att inte tala om den svarta befolkningen och även som montubio.
Som på så många platser i världen(kanske alla?), inklusive i Sverige, är den vite mannen idealet, därefter kvinnan, och allt annat ses ner på, kanske undermedvetet, i ett strukturellt trappstegssystem med mestisen på andra plats i rangordningen.
Informationsarbetet från organisationerna är nog till STOR hjälp för att folk ska våga erkänna och stå för vad de är, vilken kultur de vuxit upp med. Jag hörde en gång en man säga att emellan två folkräkningar hade antalet ursprungsfolk fördubblats i landet, och som han sa, det kan inte bara förklaras med att de förökar sig snabbt...



Jag tycker det är suveränt att de informerar, utbildar om folkräkningen, för någon utbildning från staten verkar de inte få. Jag märkte att flickan i familjen där jag bor var hemma en hel vecka från skolan, så jag frågade henne varför. Hon svarade att de som bor i stan höll på med en kortkurs i hur folkräkningen skulle funka, som staten fixat alltså. Då jag frågade henne om varför inte hon var med sa hon att de som inte bor i staden fick vara hemma istället. Var bor majoriteten av Ecuadors ursprungsfolk? Just det, på landet. Det verkar nästan som en strategi från herr big boss för att osynliggöra och underförbereda just denna grupp på det som komma skall.



Det är alltså bra att Ecuarunari informerar, dock tycker jag att något saknas, förmodligen för att jag inte kunnat se så mycket av organisationerns arbete, men jag skulle önska en djupare förklaring om varför det är viktigt att stå upp för sin kultur.
Som jag ser det så är det för att samhällsnormen, mestisen, genom presidenten och hans regering inte ska kunna avfärda de olika folkens krav på rättvisa som tjat och gnäll från "några få bråkiga indianer", som de så lätt gjort förr med stöd från tidigare, opålitliga räkningar. För att stärka rörelsen behöver folk se att de är en stor del av samhället, med en stor check att ta ut i skuldbanken från den västerländska förtrycks- och koloniseringskulturen. Tyvärr har jag dessutom inte hört en enda gång att det är viktigt att vara stolt över sin kultur -FÖR ATT- den i det här fallet till exempel, Kayambi-Kichwa, har något oerhört värdefullt att erbjuda hela världen. Den förespråkar ju harmoni, samhörighet och enighet i mångfald istället för tillväxt, individualism och ett folks överlägsenhet över alla andra människor, för att inte tala om moder jord.
Det skulle vara fint att höra att alla kulturer är lika värda, inte att den "civiliserade europeen" är bäst, som vi programmeras att tycka och tro sen barnsben, lika mycket här som hemma i Sverige.
Förmodligen görs detta redan utan att jag vet om det, och förhoppningsvis tänker mycket folk redan så, men det vore fint ifall detta meddelandet kunde nå ut till ännu fler.
Det tror jag skulle ge ännu bättre resultat.

Ha det fint, Anton

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0